Projekt „Filmoteka szkolna”

w ramach „Nowych Horyzontów edukacji filmowej”
Rekomendacje.
W 2011 roku Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej zostały włączone do rodziny projektów Filmoteki Szkolnej i zmieniły nazwę na Filmoteka Szkolna. Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej. Należą również do Koalicji dla edukacji filmowej powołanej przez Polski Instytut Sztuki Filmowej.
W 2012 roku projekt został uhonorowany Nagrodą Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej w kategorii „edukacja młodego widza”.Projekt uzyskał patronat Ministra Edukacji Narodowej, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz rekomendację kilku wojewódzkich kuratorów oświaty.
Popierają go również uznani reżyserzy i aktorzy:
Andrzej Wajda, Krzysztof Zanussi i Jerzy Stuhr.

I. O projekcie
Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej to projekt o wieloletniej tradycji, który powstał z myślą o edukacji filmowej młodych widzów.
Skierowany jest do uczniów i nauczycieli, którzy w ramach zajęć szkolnych chcą oglądać wartościowe filmy i o nich rozmawiać.
II. Cel główny projektu:
Projekt „Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej” pozwala na realizację różnych elementów podstawy programowej.
III. Cele szczegółowe projektu:
– propagowanie wśród dzieci i młodzieży filmów o wysokiej wartości merytorycznej i artystycznej,
– zrozumienie świata filmu artystycznego, wysmakowanego pod względem treści i obrazu,
– zdobycie doświadczeń filmowych w połączeniu z interaktywnymi działaniami,
-uatrakcyjnienie edukacji kulturalnej.
IV. Formy pracy:
W ramach projektu:
ambitne, niekomercyjne kino,
spotkania z gośćmi (psychologami, pedagogami, kulturoznawcami)
multimedialne prelekcje,
dyskusje i warsztaty,
interdyscyplinarne materiały dydaktyczne .
Realizacja projektu w roku szkolnym 2014/2015.
Cykl „Kino współczesne.”
Adresatem cyklu „Kino współczesne” są uczniowie klas IV-VI szkół podstawowych.
Prezentowane filmy są wymagające, ale ze względu na ich walory edukacyjne warto obejrzeć je w uczniami. Młodzi widzowie obserwują na ekranie zachowania bohaterów filmowych w różnych, często trudnych sytuacjach. Poszukiwanie własnej tożsamości, rozwijanie pasji, funkcjonowanie w rodzinie, niepełnosprawność czy przyjaźń to tematy uniwersalne, dlatego nurtują uczniów i skłaniają do zadawania pytań.
Uczeń – zgodnie z postawą programową – powinien poznawać teksty kultury odpowiednie do stopnia rozwoju emocjonalnego i intelektualnego, rozpoznawać konwencje gatunkowe, uczyć się je odbierać świadomie i refleksyjnie. Musi posiąść również umiejętność prezentowania swoich poglądów, argumentowania i wyciągania wniosków.

Harmonogram udziału uczniów klas IV-VI

 

PISzF FilmSz