Biblioteka

Rok szkolny 2024/2025

 

   Godz. otwarcia

Poniedziałek

 8.00 – 15.00

  Wtorek

8.00 – 15.00

Środa

8.00 – 15.00

Czwartek

8.00 – 15.00

 Piątek

 8.00 – 13.30

 

Monika Boral

 

         8.00 –15.00

      8.00 – 9.50

    10.35 – 11.45

     12.30 -15.00

         8.00 – 15.00

 

   8.00 – 8.45

   9.40 – 12.50

   13.25 -15.00

 

    8.00  – 13.00

     Iwona Czank

           9.30 -11.45

 

 

         8.45 – 12.45

    

 

         9.45– 11.45

       12.30 – 13.30

 

     8.45 – 11.45

 

 

    10.45 – 13.30

 

 

Potwierdzenie udziału w Ogólnopolskich Wyborach Książek 2024

Szkoła Podstawowa nr 13 im. K. Makuszyńskiego w Częstochowie

Nasza placówka współorganizowała Ogólnopolskie Wybory Książek.

W maju i czerwcu 2024 r. biblioteki i szkoły z całej Polski zorganizowały masową akcję, w trakcie której setki tysięcy uczniów zagłosowało na najciekawsze książki przeczytane w ciągu ostatnich dwóch lat.

To największe w Polsce i jedno z największych na świecie badań czytelniczych. Autentyczne, oddolne, tworzone przez środowisko bibliotekarzy, bez możliwości manipulacji wynikami poprzez internet.

A jednocześnie świetna okazja do promowania czytania bez przymusu, dla przyjemności, takich książek, na jakie mamy ochotę.

Miejscowość: Częstochowa – Lisiniec

Termin przeprowadzenia akcji: 10-14 czerwca 2024

Liczba uczestników: 382 uczniów naszej szkoły


Konkurs czytelniczy

„Lektury nie muszą być nudne”

Miesiąc maj kojarzony jest z czytelnictwem i książkami. W ramach zachęcania dzieci do takiej formy aktywności biblioteka szkolna zorganizowała konkurs czytelniczy „Lektury nie muszą być nudne”.

Konkurs skierowany był do uczniów klas trzecich. W tym roku wszystkie zadania oparte zostały o tekst chętnie czytanej przez uczniów książki Romana Pisarskiego „O psie, który jeździł koleją”. Uczestnicy mieli za zadanie nie tylko rozwiązać test, czy uzupełnić luki. W celu urozmaicenia poleceń przewidziano uporządkowanie kolejności ilustracji, pojawiła się krzyżówka, a nawet fragmenty mapy!

Mamy nadzieję, że konkurs był dla uczestników dobrą zabawą!

A oto laureaci:

I miejsce: Martyna Prejs kl.  3c

II miejsce: Anna Blukacz  kl. 3b

III miejsce (ex aequo):  Lena Lelit  kl. 3c,  Amelia Gładka  kl. 3a

Wyróżnienia zdobyły: Michalina Feflińska  kl. 3c, Lena Flis kl. 3a

Serdecznie  gratulujemy!

M.K.

 

Niezapomniana wizyta! 

„My, uczniowie pierwszej klasy

Tobie, Książko, przyrzekamy,

że szanować Cię będziemy,

krzywdy zrobić Ci nie damy (…)”

Słowa tej uroczystej obietnicy, które padły 28 kwietnia, stały się kulminacyjnym momentem wizyty uczniów klas pierwszych w szkolnej bibliotece. Podczas swojego pierwszego oficjalnego spotkania, które miało uroczysty charakter, zostali włączeni w poczet czytelników i złożyli ślubowanie w obecności Pana Dyrektora.

Uroczystość pasowania uczniów klas pierwszych na czytelników stała się naszą szkolną tradycją. Organizujemy ją corocznie w drugim semestrze, kiedy pierwszaki znają już alfabet i potrafią czytać.

Tegoroczni pierwszoklasiści przybyli do biblioteki razem z wychowawcami. Na wstępie uczniowie zostali zapoznani z lokalem bibliotecznym, księgozbiorem dla najmłodszych oraz regulaminem biblioteki. W przystępny sposób poznali zasady wypożyczania książek obowiązujące w naszej szkole.

Ponieważ był to dzień uroczysty, starsi koledzy przygotowali krótki program artystyczny. Pierwszoklasiści spotkali się w bibliotece ze znanymi bohaterami utworów dziecięcych: Alibabą, Kopciuszkiem, krasnalami czy Wróżką. Honorowym gościem była oczywiście Książka, która wprowadzała uczniów w biblioteczny świat. Dodatkową atrakcję stanowiły zagadki i rebusy nagradzane słodkimi niespodziankami. Na zakończenie w atmosferze radości i zabawy dzieci samodzielnie wybrały sobie książeczki.

Przy tej okazji warto przypomnieć, że do szkolnej biblioteki należy każdy uczeń naszej szkoły; czytelnikiem jest się od klasy pierwszej aż do zakończenia nauki !

Zapraszamy w nasze progi codziennie J.

MK

 

 

 

XVIII Regionalne Forum Bibliotekarzy w Częstochowie

Wychowanie w bibliotece – pod takim hasłem 27 października 2022 r. odbyło się XVIII Regionalne Forum Bibliotekarzy w Częstochowie, któremu patronowali Prezydent Miasta Częstochowy oraz JM Rektor Politechniki Częstochowskiej. Forum odbyło się w Auli Wydziału Zarządzania Politechniki Częstochowskiej w Międzynarodowym Miesiącu Bibliotek Szkolnych pod hasłem „Czytanie dla pokoju” oraz Tygodniu Otwartego Dostępu pod hasłem „Otwartość dla sprawiedliwości klimatycznej”.

O ważnej roli wychowania mówił p. Rafał Piotrowski, Naczelnik Wydziału Edukacji Urzędu Miasta Częstochowy. 

Nasza szkoła brała aktywny udział w tym corocznym święcie bibliotek.

Podczas Forum rozstrzygnięto także biblioteczne konkursy:

X Jubileuszowy Wojewódzki Konkurs Fotograficzny dla Nauczycieli Bibliotekarzy „Tydzień/Miesiąc Bibliotek w obiektywie” organizowany pod patronatem p. Jadwigi Rezler

XVI Powiatowy Konkurs dla Uczniów na Prezentację Multimedialną „Wszystko o bibliotece” pod patronatem p. Grzegorza Sikory, Prezesa Oddziału ZNP w Częstochowi   

 

 

Czytamy z Sercem”

W ramach promocji czytelnictwa nasza szkoła brała udział w Ogólnopolskiej Akcji Czytelniczej „Czytamy z Sercem”. Jest to bezpłatna inicjatywa czytelnicza, która łączy w sobie obchody dwóch świąt odbywających się 29 września – Ogólnopolskiego Dnia Głośnego Czytania oraz Światowego Dnia Serca. 

Na terenie szkoły odbywały się różne inicjatywy: starsi uczniowie czytali młodszym koleżankom i kolegom specjalnie na tę okazję przygotowane przez organizatorów teksty, powstały scenariusze scenek dotyczących serca, które następnie zostały odegrane i sfilmowane, przygotowaliśmy też specjalną bibliografię dla dzieci, poświęconą sercu.

Wkład pracy naszych uczniów został doceniony przez organizatorów, a szkoła otrzymała specjalne podziękowanie.

MK

 

 

 

 

 

 

 

Ogólnopolski Tydzień Czytania Dzieciom

W dniach 26 maja – 2 czerwca 2021 r. przypada jubileuszowy XX Ogólnopolski Tydzień Czytania Dzieciom. W tym roku przebiega on pod hasłem „Lubimy czytać polskich autorów!”

Tydzień Czytania Dzieciom jest częścią znanej kampanii społecznej „Cała Polska czyta dzieciom”, która w tym roku obchodzi jubileusz 20-lecia. Idea i wydarzenia Tygodnia Czytania zachęcają rodziny, a także szkoły, biblioteki, przedszkola, świetlice i inne placówki, w których przebywają dzieci, do regularnej wspólnej lektury, jednocześnie promując wartościową literaturę dla młodych odbiorców. W tym roku światło skierowane jest na polskich autorów.

Oczywiście nasza szkoła również włączyła się w obchody tego szczególnego święta. W tym roku, z uwagi na pandemię, w Częstochowie akcja zorganizowana została w formie online.

Wspólnie z uczniami innych szkół w dniu 28 maja uczestniczyliśmy w Maratonie Czytelniczym „Kosmiczne opowieści Stanisława Lema”. Wybór autora nie był przypadkowy, ponieważ maraton odbył się przecież w  Roku Stanisława Lema!

W gronie osób, które czytały wybrane utwory znaleźli się między innymi: p. Rafał Piotrowski, Naczelnik Wydziału Edukacji UM Częstochowy, p. Magdalena Woch, Zastępca Naczelnika Wydziału Kultury, Promocji i Sportu Urzędu Miasta Częstochowy, p. Anna Hiller, Śląski Bibliotekarz Roku, czy też p. Alina Grabna, prezes oddziału TNBSP w Częstochowie.

Wydarzenia Tygodnia odbywają się też w przestrzeni wirtualnej. Szczególnie serdecznie zachęcamy do obejrzenia spotkania z autorami książek nagrodzonych w Plebiscycie Złotej Dwudziestki. Zaplanowano je na 1 czerwca (Dzień Dziecka) na godz. 15 i będzie nosiło tytuł: „Kiedy byłem małym chłopcem…”. Transmisje można będzie obejrzeć:  

https://www.facebook.com/LubimyCzytac/  oraz  https://www.youtube.com/user/LubimyCzytac

MK

„Okładki, jakże żywe…”

Maj kojarzony jest z czytelnictwem i książkami. I słusznie! To miesiąc niezwykły, bo w dniach 8 – 15 maja świętujemy XVIII edycję ogólnopolskiego programu Tydzień Bibliotek pod hasłem „Znajdziesz mnie w Bibliotece”.

W naszej szkole też o święcie książki pamiętamy, dlatego chcielibyśmy przedstawić projekt pt. „Okładki, jakże żywe…”.  Jego głównym celem była nietypowa forma promocji czytelnictwa. Biorący w nim udział uczniowie klasy 7a kształcili umiejętność świadomego wybierania lektury, rozwijali swoje zainteresowania, a przy tym działali i twórczo się bawili.

Pomysł polegał na tym,  by do promocji czytania podejść nieco inaczej – włączyć tak popularne dziś  nowe technologie, a jednocześnie zachęcać do częstszego sięgania po papierową książkę.

Kiedy przyszedł czas na promocję wśród rówieśników, każdy uczeń opowiadał o swoim wyborze, podawał tematykę, uzasadniał, dlaczego akurat na tę pozycję się zdecydował, jaką rolę odegrała ona w jego życiu.

Dzięki staraniom uczniów książkowe okładki ożyły i zyskały nowe wcielenie. Gratulujemy kreatywności i zaangażowania, a wszystkim uczniom przypominamy, że biblioteka jest dla Was cały czas otwarta!

Zapraszamy!

MK

 

Wyruszamy na wyprawę z Bilbem Bagginsem!

Ekspedycja bohaterów książki J.R.R. Tolkiena „Hobbit, czyli tam i z powrotem” stała się inspiracją dla uczniów klasy 6d do przedstawienia trasy ich podróży. Czas zdalnego nauczania nie zniechęcił szóstoklasistów do pracy projektowej, do zadania podeszli z zaangażowaniem. Fantastyczne postacie, niezwykłe miejsca czy wydarzenia pozwalały puścić wodze fantazji, a uczniowie wykorzystali to w różny sposób. Zamieszczone poniżej zdjęcia przedstawiają niektóre rezultaty prac.

Mam nadzieję, że efekty zachęcą pozostałych uczniów do przeczytania tej pełnej przygód powieści fantasy.

MK

 

 

Święto Książki


 

       Dziś, tj. 23 kwietnia,  obchodzimy Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich, który ustanowiony został jako święto w 1995 roku przez UNESCO.

Idea święta bierze swój początek w Katalonii w roku 1930, jest ono związane z patronem –  Świętym Jerzym. Tego dnia obdarowywano kobiety czerwonymi różami, które symbolizowały krew smoka pokonanego przez Św. Jerzego. Potem kobiety odwdzięczały się upominkami w formie książek.

Sama data 23 kwietnia wybrana została z tego względu, że w tym dniu urodzili się lub zmarli słynni pisarze, np. Cervates, Szekspir, Nabokov, de la Vega.

To doroczne święto ma na celu nie tylko promowanie czytelnictwa i edytorstwa, ale również ochronę własności intelektualnej za pomocą praw autorskich. Poszanowanie tych praw w czasach pandemii, gdy wszyscy przecież korzystamy z dobrodziejstwa szerokiego dostępu do informacji, jest to powszechny i ważny problem.

W tym szczególnym dniu zachęcamy naszych uczniów do poświęcenia kilku minut na zabawę z książką właśnie. W zakładce „Biblioteka” polecamy quizy i zabawy, które rozwiązywać możemy w każdym wieku 🙂

Niech ten weekend będzie wyjątkowy!

MK

 

Klasy I – III:

 

  1. Światowy Dzień Książki

 

  1. Książka – moim przyjacielem

  1. Jak powstaje książka?

 

 

Klasy IV – VIII:

  1. Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich 

 

 

 

  1. Czy znasz te pojęcia? 

 

  1. Jaka to książka?

 

Tradycje i zwyczaje świąteczne- artykuł

Zbliżają się Święta Wielkanocne. To wyjątkowy i piękny czas, zwłaszcza pod względem tradycji. Wielkanoc to najważniejsze i najstarsze święto obchodzone na pamiątkę Zmartwychwstania JezusaChrystusa w pierwszą niedzielę po pierwszej wiosennej pełni Księżyca (tj. między 21 marca a 25 kwietnia).  Obchody rozpoczyna odbywająca się wczesnym rankiem msza w Kościele katolickim zwana rezurekcją, w prawosławnym – jutrznią. W tym dniu w gronie rodzinnym dzielimy się jajkiem, składamy sobie życzenia i spożywamy uroczyste śniadanie. Wielkanoc kończy okres Wielkiego Postu. Jest czasem radości i rodzinnego ciepła. Święta Wielkanocne mają bogatą tradycję. Są niezwykle barwne, towarzyszy im wiele obrzędów takich jak: święcenie pokarmów, pisanki, śmigus-dyngus.

Zbliżają się Święta Wielkanocne. To wyjątkowy i piękny czas, zwłaszcza pod względem tradycji.

Wielkanoc to najważniejsze i najstarsze święto obchodzone na pamiątkę Zmartwychwstania Jezusa Chrystusa w pierwszą niedzielę po pierwszej wiosennej pełni Księżyca (tj. między 21 marca a 25 kwietnia).   Obchody rozpoczyna odbywająca się wczesnym rankiem msza w Kościele katolickim zwana rezurekcją, w prawosławnym – jutrznią. W tym dniu w gronie rodzinnym dzielimy się jajkiem, składamy sobie życzenia i spożywamy uroczyste śniadanie.  Wielkanoc kończy okres Wielkiego Postu. Jest czasem radości i rodzinnego ciepła. Święta Wielkanocne mają bogatą tradycję. Są niezwykle barwne, towarzyszy im wiele obrzędów takich jak: święcenie pokarmów, pisanki, śmigus-dyngus.

Wielkanocne zwyczaje i tradycje

Wiosenne porządki

Przed Wielkanocą robimy wielkie świąteczne porządki nie tylko po to, by mieszkanie lśniło czystością. Porządki mają także charakter symboliczny – wymiatając brud wymiatamy pozostałości zimy a wraz z nią wszelkie zło i choroby.

Palemki na szczęście

Wielki Tydzień rozpoczyna się Niedzielą Palmową. Kiedyś nazywano ją kwietną lub wierzbną. Dawniej palemki robiono z wierzby, bukszpanu, malin, lub porzeczek. Obecnie to gałązki wierzby ozdabiane suszonymi lub żywymi kwiatami, ziołami lub kolorowymi piórkami.

Święcenie wielkanocnej palmy to piękna polska tradycja, według której wielkanocna palma chroni domowników przed nieszczęściem. Poświęconymi palemkami bito lekko domowników, by zapewnić im szczęście na cały rok. Połkniecie jednej poświeconej bazi wróżyło zdrowie, bogactwo lub chroniło przed chorobami gardła. Zatknięcie palemki za obraz lub włożone do wazonu miało chronić mieszkanie przed nieszczęściem i złośliwością sąsiadów.

Topienie Judasza

W niektórych polskich wsiach w Wielką Środę kultywuje się obrzęd „Topienie Judasza”. Ze słomy i starych ubrań robiono wielka kukłę, którą następnie wleczono na łańcuchach po całej okolicy. Przy drodze zbierali się mieszkańcy, którzy okładali kukłę kijami. Na koniec wrzucano „zdrajcę” do stawu lub bagienka. W ten sposób wymierzano sprawiedliwość.

Pogrzeb  żuru

Ostatnie dwa dni postu były wielkim przygotowaniem do Świąt Wielkanocnych. W te dni robiono „pogrzeb żuru”. Dawniej w okresie postu była to główna potrawa goszcząca na polskich stołach. Kiedy więc zbliżał się czas radości i zabawy, sagany żuru wylewano na ziemię.

Wieszanie śledzia

W równie efektowny sposób rozstawano się też ze śledziem- następnym symbolem postu. Z wielką radością i satysfakcją pozbywano się go z kuchni i z domu i „wieszano”, czyli przybijano rybę do drzewa. W ten sposób wymierzano karę za to, że przez sześć niedziel „śledź wyganiał” z jadłospisu mięso i wraz z żurem królował na polskich stołach.

Wielkanocne pisanki

Malowanie pisanek to chyba najpopularniejsza tradycja wielkanocna. Jajo – króluje na wielkanocnym stole, jest symbolem życia i odrodzenia. Tradycja pisanek i dzielenia się święconym jajkiem sięga daleko w przeszłość. Już starożytni Persowie obdarowywali swoich bliskich barwionymi na czerwono jajkami. Czerwone pisanki mają ponoć magiczną moc- odpędzają złe uroki, są symbolem serca i miłości. Pięknie zdobione jaja będące symbolem odradzającego się życia od wieków zdobią stoły podczas Świąt Wielkanocnych. Nie może ich zabraknąć w koszyczku ze święconką.

W takim wielkanocnym koszyczku nie może zabraknąć baranka – symbolu Chrystusa Zmartwychwstałego, jajka – symbolu narodzenia, mięsa i wędlin na znak, że kończy się post, masła – symbolu dobrobytu. Święcono też chrzan, – bo „gorycz męki Pańskiej i śmierci została zwyciężona przez słodycz zmartwychwstania”. Do wielkanocnego koszyczka wkłada się także sól i pieprz symbolizujące ochronę przed zepsuciem. Święconkę zjada się następnego dnia, po porannej mszy zwanej rezurekcją. Jak głosi tradycja- dziewczynki, które w Wielką Sobotę umyją twarz w wodzie, w której gotowały się jajka na święconkę pozbędą się piegów i innych mankamentów urody.

Wielka Niedziela – dzień radości

W Wielką Niedzielę poranny huk petard i dźwięk dzwonów ma obudzić śpiących w Tatrach rycerzy, poruszyć zatwardziałe serca skąpców i złośliwych sąsiadów. Tradycją wielkanocną jest wspólne zasiadanie do świątecznego śniadania w Wielką Niedzielę. Ważnym elementem wspólnego biesiadowania jest uroczyste dzielenie się jajkiem z domownikami. Na świątecznym stole nie może zabraknąć baby wielkanocnej i dziada – czyli mazurka.

 

Lany poniedziałek

 Lany poniedziałek, śmigus-dyngus, święto lejka – to zabawa, którą znają i dorośli i dzieci. Oblewać można wszystkich i wszędzie. Zmoczone tego dnia panny mają większe szanse na szybkie wyjście za mąż. Jeżeli oblana w tym dniu panna się obrazi- to nieprędko znajdzie męża. Chłopiec, wręczając tego dnia pannie pisankę, dawał jej do zrozumienia, że panienka mu się podoba.

Szukanie zajączka

Wielką radość zarówno dorosłym jak dzieciom sprawia szukanie w niedzielny świąteczny poranek niespodzianek od zajączka wielkanocnego. Każdy stara się złapać zajączka gdy ten jest jeszcze w ogrodzie w specjalnie na tę okazję zrobionym gniazdku.

 

 Warto pamiętać o naszych zwyczajach, które są bardzo ważną częścią naszego dziedzictwa kulturowego. Oto propozycje prezentacji , zabaw i quizów dla dzieci związanych ze świętami:

Prezentacje z zadaniami dla dzieci w Genial.ly

Z całą pewnością zainteresują też starsze dzieci zadania w LearningApps.org:

– quiz wielkanocny

milionerzy Darii Kazanowskiej- dla młodszych

 „Memo Wielkanoc” Eweliny Szymańskiej 

Wielkanoc” pary kates

Wesołych Świąt Wielkanocnych!

AW

Martin Widmark i jego kryminały dla dzieci

19 marca obchodziliśmy 60. rocznicę urodzin Martina Widmarka, szwedzkiego pisarza, autora książek dla dzieci i młodzieży, który z wykształcenia jest… nauczycielem!

Najmłodsi czytelnicy na całym świecie bardzo lubią jego książki z serii „Biuro Detektywistyczne Lassego i Mai„, które dostępne są również w naszej szkolnej bibliotece.

Nieco starsi uczniowie wolą książki z serii „Dawid i Larisa”. Martin Widmark jest także współautorem serii „Nelly Rapp”.

Pierwsze tomy serii „Biuro Detektywistyczne Lassego i Mai”: „Tajemnica diamentów” oraz „Tajemnica hotelu” ukazały się w Szwecji w 2002 roku. Autorką ilustracji i bliską współpracowniczką pisarza jest Helena Willis. Obraz w przemyślany i zaplanowany sposób współgra ze słowem.

Każdy tom rozpoczyna się od mapy Valleby, miejsca akcji, oraz prezentacji bohaterów. Przestrzeń miasteczka przedstawiona na planie, wraz z kolejnymi przygodami, stopniowo się rozszerza.

Do dziś „Tajemnice” zostały przetłumaczone na trzydzieści pięć języków. Pierwsze książki do polskich czytelników, dzięki Wydawnictwu Zakamarki, trafiły w 2008 roku, w tłumaczeniu Barbary Gawryluk. Jesienią 2016 roku polską premierę miał kolejny (u nas dwudziesty trzeci) tom przygód młodych detektywów – „Tajemnica więzienia”.

Poszczególne części można czytać bez konieczności sięgania po wcześniejsze. Każda jest autonomiczną całością i zostaje w niej rozwiązana jedna zagadka.

Posłuchajcie wypowiedzi na temat serii „Biuro Detektywistyczne Lassego i Mai” autorki bloga „Kradnę książki swoim dzieciom”:

Same Tajemnice – „Biuro Detektywistyczne Lassego i Mai” #16

Poniżej możecie obejrzeć zdjęcia ze spotkania polskich czytelników z panem Martinem Widmarkiem, które miało miejsce w Poznaniu.

MK

Dobra książka pod choinkę

 nie jest zła 😉

Czy książka pod choinką może być pożądanym i ciekawym prezentem?

Oczywiście, że TAK!

Obecnie jest na rynku mnóstwo wspaniałych pozycji książkowych, zarówno dla dzieci, jak i młodzieży.

Oto kilka godnych uwagi, moim zdaniem, propozycji, które ukazały się w tym roku.

1)  KIMBERLIE HAMILTON

OPOWIEŚCI O PSACH, KTÓRE RATOWAŁY ŚWIAT.

31 WIERNYCH ZWIERZAKÓW, KTÓRE ODCISNĘŁY ŚLADY SWOICH ŁAP W HISTORII

Psy ratują świat i zmieniają bieg historii!

Poznaj historie prawdziwych psich bohaterów, którzy przyłożyli łapę do tego, by świat był lepszy. Jak tego dokonali? Antis, psi lotnik, towarzyszył żołnierzom na pokładzie samolotów w trakcie drugiej wojny światowej. Suczka Oddball opiekowała się pingwinami w Australii. Trakr, niezłomny owczarek niemiecki, ratował ocalałych pod gruzami World Trade Center. A urocza i harda Fortune tak bardzo podpadła samemu Napoleonowi, że aż chciał się jej pozbyć.
Przygotuj się na moc faktów i bohaterskich wyczynów!

                           ……………………………………………………………………………

 2)KIMBERLIE HAMILTON

OPOWIEŚCI O KOTACH, KTÓRE RZĄDZIŁY ŚWIATEM.

30 KOCICH BOHATERÓW, KTÓRZY DOKONALI NIEZWYKŁYCH RZECZY

 

Koty rządzą światem i są na to dowody!

Poznaj historie prawdziwych kocich bohaterów, którzy owinęli sobie świat wokół ogona. Jak tego dokonali?
Zuchwały kocur Stubbs wygrał wybory na burmistrza miasteczka na Alasce. Félicette jako pierwsza astrokotka poleciała w kosmos. Królewska Doorkins zajęła fotel samej angielskiej królowej i wcale nie zamierzała jej ustąpić. A niezatapialny Sam cudem przeżył trzy katastrofy statków wojennych .                                       Przygotuj się na moc niezwykłych faktów i przygody, od których aż futro się jeży!

                                       ……………………………………………………………..

3) ANNA FICNER – OGONOWSKA

WYBRYKI  PAPRYKI  I  INNE  HISTORIE  O  WARZYWACH

Rozbrykane historie o warzywach!
Dowiedzcie się, w kim podkochują się rzodkiewki.
Powygłupiajcie się z pomidorami.
Sprawdźcie, ile ziarenek groszku mieści się w jednym strączku.
Książka, dzięki której Twoje dziecko już nigdy nie powie, że nie lubi warzyw!

                                   …………………………………………………………………

4) J.K.ROWLING         IKABOG

Nadchodzi Ikabog!

Przez tego legendarnego potwora królestwo znajdzie się w niebezpieczeństwie, a dwoje dzieci będzie musiało wykazać się nie lada odwagą. Poznaj historię o mocy nadziei i przyjaźni opowiedzianą przez jedną z najlepszych pisarek na świecie.

Czy legenda może pozbawić tronu uwielbianego króla? Czy legenda może doprowadzić do upadku szczęśliwy kraj? Czy legenda może nieoczekiwanie rzucić dwoje dzieci w sam środek przygody? Dowiesz się tego ze stronic tej książki, jeśli tylko nie zabraknie ci odwagi… Ta pięknie wydana baśń to idealny prezent nie tylko dla dzieci. Dodatkową atrakcją są kolorowe ilustracje autorstwa młodych zwycięzców konkursu.

                                  ……………………………………………..

A teraz bardzo aktualna propozycja dla rodziców;-)

 

5) AGNIESZKA STĄŻKA – GAWRYSIAK

SELF-REGULATION. SZKOLNE WYZWANIA

Szkolne wyzwania wymagają wsparcia.

Naucz swoje dziecko, jak sobie radzić, gdy emocje biorą górę, a wszystko wokół się zmienia.

Poznaj historie, które mogą się przytrafić każdemu dziecku w wieku wczesnoszkolnym, jego rodzeństwu i opiekunom. Opowiadają o powszechnych trudnościach takich jak:
– organizacja zdalnej nauki w czasie pandemii
– odreagowywanie emocji po powrocie ze szkoły
– niska samoocena i niechęć do odrabiania prac domowych
– dokuczanie ze strony rówieśników
– silne emocje i zmiana zachowania związana z graniem w gry komputerowe

Ramki dla dorosłych opiekunów pozwalają zrozumieć trudności dziecka i wesprzeć je tak, aby radziło sobie coraz lepiej i rozwijało zdolność do samoregulacji (ang. self-regulation), czyli przywracania równowagi w obliczu stresorów. Treść ramek powstała we współpracy z dr Jagodą Sikorą, psychologiem dziecięcym i facylitatorką podejścia Self-Reg.

Po ogromnym sukcesie książki Self-Regulation. Opowieści dla dzieci o tym, jak działać, gdy emocje biorą górę czas na nowe wyzwania i nowe wskazówki.

Opowiadania dla dzieci i dorosłych

                                        ……………………………………………..

6) LINDA CHAPMAN  TAJEMNICZY OGRÓD. OPOWIEŚĆ FILMOWA

Najpiękniejsze historie to te, które opowiadamy wciąż na nowo.

Osierocona Mary przyjeżdża z daleka, by zamieszkać z tajemniczym wujem, który nie wpuszcza do swojego domu słońca ani radości. Dziewczynce nie wolno zaglądać do zamkniętych pokoi, włóczyć się po okolicy ani zadawać pytań. Mimo surowych zakazów Mary zaczyna poznawać ukryte zakątki posiadłości, by wkrótce odkryć fantastyczny, ogromny ogród. To tu, wraz z miejscowymi chłopcami Dickonem i Colinem oraz bezpańskim, uroczym psiskiem, dziewczynka odkryje moc wyobraźni, siłę przyjaźni i potęgę odwagi.
A ty? Dasz się porwać do krainy za murem?
„Tajemniczy ogród” od ponad stu lat podbija serca dzieci i dorosłych. Historia doczekała się dziesiątek adaptacji na całym świecie. Teraz w wyjątkowej, filmowej wersji rozbudzi wyobraźnię nowego pokolenia czytelników
.

                             …………………………………………………………

7)MR TANMISS PRICKLY  MORDERCZA ADELKA. PIEKŁO TO INNI

Spora dawka czarnego humoru i szczypta czułości – oto przepis Adelki na to, jak przeżyć w świecie, w którym nikt nie traktuje dzieci poważnie!

Adelka próbuje przejąć kontrolę nad chłopakami! Obrywają tata, wymyślony przyjaciel, a najboleśniej – zakochany w Adelce Gotfryd. Jaki dziewczynka ma plan na ich wytresowanie? Chłopcy są dziwni, ale okazuje się, że bywają też użyteczni!
Na jakie eksperymenty zgodzi się zadurzony w Adelce chłopak? Jak naukowo udowodnić, że dziewczyny są najmądrzejsze? I jak sprawić, aby tata już nigdy, przenigdy nie ośmielił się o nic jej prosić? Spokojnie – nie tylko chłopcy będą pod obstrzałem!
Fenomen we Francji – ponad cztery miliony sprzedanych egzemplarzy!

            Myślę, że ciekawą propozycją na ten wyjątkowy czas mogą być książki o świętach. To nie tylko fajny pomysł na prezent, ale też ciekawy sposób na spędzenie wartościowego czasu z dziećmi. Chciałabym zaprezentować Wam najciekawsze pozycje w tej tematyce, które przygotują dzieci do świąt i pomogą wprawić się w świąteczny nastrój.

  • Wielka księga świąt Bożego Narodzenia, praca zbiorowa, wyd. MAC
  •  Święty Mikołaj. I Ty możesz mu pomóc, opracowanie zbiorowe, wyd. Wilga

Jaki prezent wybrać dla dzieci pod choinkę?

Święta Bożego Narodzenia to piękny, magiczny czas. Każdy staje wówczas przed dylematem, co kupić w prezencie dla najbliższych. Oczywiście pomysłów na prezenty może być mnóstwo, ja jednak zachęcam Was, abyście sięgnęli na przykład po grę planszową. W ostatnim czasie popularne ,,planszówki” wracają do łask, więc jest ich naprawdę spory wybór na rynku.

,,Planszówki” to świetny pomysł na prezent dla dzieci. Obecnie znajdziemy przeróżne rodzaje gier planszowych. Od klasycznego Chińczyka, Monopoly, warcabów czy grzybobrania, po niezwykle kolorowe gry przygodowe i zręcznościowe. Oczywiście najważniejsze jest, by dostosować grę do wieku i umiejętności dziecka. Przy wyborze gry warto jeszcze zwrócić uwagę na:

*poziom trudności,  *rodzaj i tematykę gry,  *liczbę graczy, *czas rozgrywki,   *małe elementy, które mogą zostać połknięte przez dziecko.

A co można kupić małej księżniczce?

 Większość 6-9 letnich dziewczynek marzy o prezencie, dzięki któremu będzie mogła się stroić, ozdabiać paznokcie czy projektować ubrania. Popularne sklepy  oferują mnóstwo gier i zabaw edukacyjnych dostosowanych do wieku i możliwości dziecka, które pozwolą im zgłębić ten temat. 

Z kolei 10-letnie dziewczynki nadal są ciekawe świata, ale już znacznie częściej mają swoje zainteresowania i upodobania. Prawdą jest, że jeszcze wiele dzieci w tym wieku interesuje się czymś krótkotrwale. Jaki zatem wybrać prezent dla 10-latki na święta? Niektóre dziewczynki ucieszą się z kreatywnych zabawek – małej maszyny do szycia, zestawu do malowania czy rysowania, instrumentów muzycznych.
 To jest też dobry czas na ciekawie wydane albumy przyrodnicze, atlasy geograficzne, wprowadzenia do świata fizyki czy chemii. Odpowiednio dostosowana do wieku książka pozwoli dziewczynce poznać świat dzięki wielu ciekawostkom. Kultowa seria LEGO Star Wars urozmaici każdą kolekcję klocków LEGO!  W zestawach klocków LEGO Star Wars znajdziemy kultowe pojazdy, postaci, statki kosmiczne oraz scenerię z różnych planet. Z tą serią fani klocków mogą ruszyć na podbój galaktyki. Wiernie odwzorowane kopie z sagi – Jango Fett, turbolasery, myśliwce TIE czy Jyn Erso – pozwolą wczuć się w klimat “Gwiezdnych Wojen” podczas zabawy.  Jak wiadomo zabawa klockami LEGO bardzo rozwija wyobrażnię. Dziecko podczas składania klocków musi się skupić, być cierpliwe, ale również może trenować swoją kreatywność. To świetna zabawa zarówno dla młodszych dzieci, jak i starszych, ale również dla dorosłych. Taki prezent zapewni wam wiele godzin wspólnie spędzonego czasu przy składaniu klocków z kultowej serii LEGO Star Wars.

Jeśli chłopiec interesuje się zwierzętami, doskonałym prezentem może okazać się kolorowy atlas zwierząt, jeśli kosmosem – o Układzie Słonecznym itd. Książek na prezent dla kilkulatków jest mnóstwo, choć warto dostosować wybór do zainteresowań dziecka.

Spory jest również wybór zabawek kreatywnych – zarówno rozwijających umiejętności plastyczne, muzyczne, jak i wyobraźnię przestrzenną czy logiczne myślenie. Najpopularniejsze prezenty dla kilkulatków to:

  • zestawy muzyczne,
  • zestawy kolorowej masy plastycznej do wyciskania,
  • szablony do kolorowania i wycinania,
  • zestawy do malowania, eksperymentowania, modelowania itd.

Życzę wszystkim ciekawych pomysłów na prezenty świąteczne;-)

AW

Hej, kolęda…

 

Wzruszają, przywołują wspaniałe wspomnienia, ocieplają atmosferę i sprzyjają zadumie. Święta Bożego Narodzenia bez kolęd nie są tak magiczne, to one tworzą świąteczną oprawę, na którą czekamy cały rok.

Kolędy to pieśni o tematyce Bożonarodzeniowej są znane nie tylko Polakom, ale też innym Europejczykom. Zaczęły powstawać prawdopodobnie w XIII wieku. Znane nam dzisiaj tradycje świątecznej szopki, jasełek czy właśnie śpiewania kolęd pojawiły się dopiero u schyłku średniowiecza. Najstarsze kolędy przypisuje się św. Franciszkowi, niestety nie dotrwały do naszych czasów. Poznajcie historie najpopularniejszych kolęd.

Cicha noc

Cicha noc jest bez wątpienia najpopularniejszą kolędą na świecie. Została przełożona na ponad trzysta języków świata. Jej autorem był Joseph Mohr, muzykę skomponował zaś Franz Xaver Gruber. Po raz pierwszy zabrzmiała w roku 1818 w austriackim Oberndorf bei Salzburg podczas pasterki. Piękno melodii, oraz prostota słów sprawiły, że Cicha noc stała się znaną i chętnie śpiewaną kolędą na całym świecie. Jej pierwszy polski przekład napisał około roku 1930 Piotr Maszyński – kompozytor, drygent i pedagog. Oryginalna wersja kolędy Cicha noc posiadała aż sześć zwrotek.

Bóg się rodzi

Pieśni o Narodzeniu Pańskim, znana wśród Polaków jako kolęda Bóg się rodzi, została napisana pod koniec XVII wieku, przez Franciszka Karpińskiego. Po raz pierwszy została odśpiewana w Starym Kościele Farnym w Białymstoku w 1792 roku. Przez wiele lat kolęda ta była śpiewana na różne melodie w zależności od region. Jej aktualna melodia, napisana została przez Karola Kurpińskiego, na podstawie poloneza koronacyjnego królów polskich z XVI wieku. Piąta strofa rozpoczynająca się słowami „Podnieś rękę, Boże Dziecię, błogosław (Ojczyznę) krainę miłą” nadaje pieśni charakteru narodowego, z tego też względu Bóg się rodzi uchodzi obecnie za królową polskich kolęd.

Oj maluśki, maluśki

Oj maluśki, maluśki jest zdecydowanie najpopularniejsza kolędą góralską. Pochodzi z regionu Podhala. Autor i kompozytor jest nieznany. Początkowy tekst niedrukowany liczy 6 strof. Tekst pastorałki znajduje się w rękopisie franciszkańskim Kolęda, czyli zbiór pieśni na Boże Narodzenie dla wygody i nabożeństwa Ich Mość P. P. Franciszkanek klasztoru św. Jędrzeja. Rękopis ten pochodzi z 1808 roku i został spisany w Krakowie.

Lulajże Jezuniu

Jest to jedna z najpopularniejszych oraz najbardziej polska ze wszystkich kolęd. Na jej podstawie pisano i tworzono pieśni o charakterze patriotycznym min. opisujące strajk dzieci we Wrześni. Również Fryderyk Chopin czerpał z niej inspiracje. Warto podkreślić, że kolęda Lulajże Jezuniu jest jedną z niewielu kolęd kołysanek. Jej Najstarsza zachowana pochodzi z roku 1705. Autorzy tekstu i melodii nie są znani.

Wśród nocnej ciszy

Kolęda Wśród nocnej ciszy, powstała na przełomie XVIII i XIX wieku. Pierwszy raz ukazała się w Śpiewniku kościelnych księdza Michała Marcina Mioduszewskiego, i to jemu często przypisywane jest autorstwo kolędy, co jest błędne, ponieważ kolęda Wśród nocnej ciszy był znana na długo przed narodzeniem księdza.

Mizerna Cicha

Kolęda Mizerna, cicha, stajenka licha została napisana na podstawie pierwszej sceny z utworu “Szopka”, autorstwa Teofila Lenartowicza, który był znanym etnografem i poetą romantycznym, a po nieudanej Wiośnie Ludów musiał opuścić Polskę i żyć na emigracji. Muzykę skomponował wybitny polski kompozytor Jan Karol Gall.

W żłobie leży

Powstała w XVII wieku. Autorem kolędy jest ksiądz Piotr Skarga. Jej melodia nawiązuje do poloneza koronacyjnego króla Władysława IV. Obecnie jest zaliczana do najpopularniejszych kolęd, które na stałe zapisały się w polskiej tradycji bożonarodzeniowej.

Nie było miejsca dla Ciebie

Kolęda została napisana w Krakowie w roku 1932, przez ojca Mateusza Jeża, jednak muzyka do niej została skomponowana dopiero w roku 1938 przez ojca Józefa Łasia. Pierwszy raz została zaśpiewana 2 lutego 1939 roku w sali Domu Sodalicyjnego im. Piotra Skargi w Nowym Sączu. Wykonał ją chór gimnazjalny z Mielca. Fakt ten miał ogromny wpływ na jej późniejszą popularność w regionie nowosądeckim, gdzie po dziś dzień, jest najchętniej śpiewaną kolędą.

Jezus malusieńki

Kolęda ta pochodzi z XVIII wieku. Jej melodia posiada cechy i rytm kujawiaka. Z tego też powodu zakłada się, że pochodzi ona z Kujaw. Ze względu na nostalgiczną melodię i tekst, była bardzo popularna w zakonach żeńskich. Podobnie jak kolęda Gdy śliczna Panna. Jej popularność wśród zakonnic pozwoliła jej przetrwać do czasów nam współczesnych i na stałe zapisać się w polskiej tradycji.

Pójdźmy wszyscy do stajenki

Tekst pochodzi z XVIII wieku, natomiast melodia została skomponowana dopiero w wieku XIX. Marszowy charakter kolędy, zapewnił jej niezwykłą popularność. To właśnie na jej podstawie , powstawały tak zwane kolędy patriotyczne, bardzo popularne w XIX wieku.

Gdy się Chrystus rodzi

Uznana jest za najstarszą polską kolędę. Jej powstanie datuję się na okres Baroku a więc przełom XVI i XVII wieku. Autorstwo kolędy Gdy się Chrystus rodzi przypisuje się wybitnemu polskiemu kaznodziei Piotrowi Skardze. Kolęda ta zdobyła zaszczytne miejsce wśród najpopularniejszych polskich kolęd wszystkich późniejszych okresów, począwszy od oświecenia a skończywszy na czasach nam współczesnych. Zawiera elementy chóralne jak i elementy taneczne, charakterystyczne dla baroku.

Dzisiaj w Betlejem

Pierwsze wzmianki dotyczące kolędy pochodzą z drugiej połowy XIX wieku. Tekst ukazał się w wydanym w 1878 roku śpiewniku księdza Jana Siedleckiego. Mimo, iż autor słów i melodii jest nieznany, kolęda Dzisiaj w Betlejem cieszyła się ogromną popularnością. W oparciu o jej tekst i melodię powstało wiele kolęd patriotycznych. Doczekała się ona również wersji protestanckiej, a także prawosławnej znanej na wschodnich kresach Polski, głównie na Białorusi i Ukrainie.

Najpiękniejsze, najbardziej wzruszające… sprawiające, że magia Świąt Bożego Narodzenia jest niezwykła… Nasze kolędy…
IC

 

Wirtualne zwiedzanie – Zamek Królewski w Warszawie

6 listopada 2020 r. zainaugurowano program Darmowy Listopad online 2020, dzięki któremu poznamy najsłynniejsze Rezydencje Królewskie w Polsce.

Dzięki dostępowi do internetu każdy z nas ma okazję odbyć wirtualny spacer po Zamku Królewskim, zatytułowany „Wirtualne zwiedzanie – odkryjmy razem Zamek Królewski w Warszawie”. Jest to jedna z części cyklu „Królewskie skarby znane i nieznane –  odkryjmy razem. Wirtualny spacer” przygotowanego przez Ministertswo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Materiał zamieszczony został w portalu yputube.com na kanale Zamek Królewski w Warszawie – Muzeum. Dzięki niemu mamy okazję skorzystania z całkowicie darmowej oferty: „spaceru” i zapoznania się z ciekawostkami obiektu.

 

Konkurs Pieśni Patriotycznej

Jak co roku, zgodnie z tradycją naszej szkoły zorganizowany został Konkurs Pieśni Patriotycznej, aby w piękny, muzyczny sposób uczcić Święto Odzyskania Niepodległości przez Polskę. W związku z sytuacją pandemiczną konkurs odbył się nie na scenie, nie przy mikrofonie, nie z publicznością, scenografią i oklaskami widzów: (…ale w formie zdalnej. Wszystkim zaangażowanym bardzo serdecznie dziękuję za udział i zapraszam, pomimo trudności, do udziału w następnych muzycznych konkursach.
A oto laureaci:
– wyróżnienie dla Mikołaja Świątkowskiego z kl. 4b za wykonanie pieśni pt. „Co to jest niepodległość”
– wyróżnienie dla duetu Anna Nowak i Blanka Włodarczyk z kl. 6a za wykonanie pieśni pt. „Marsz I Brygady”
– I miejsce zdobyła Maja Rączka z kl. 6d za wykonanie pieśni pt. „Białe róże”
Wszystkim laureatom serdecznie gratuluję i życzę kolejnych sukcesów 🙂
Iwona Czank

 

„Tobie, Ojczyzno…”

 

Każdego roku w przededniu Święta Niepodległości uczniowie SP 13 uczestniczyli w konkursie recytatorskim poświęconym tematyce patriotycznej.

Również w tym roku, mimo panującej sytuacji epidemicznej, konkurs odbył się bez przeszkód, choć w nieco zmienionej formule. Młodsi i starsi uczniowie prezentowali wiersze polskich poetów o tematyce patriotycznej utrwalone na nośniku i przesłane do organizatorów. Uczestnicy konkursu toczyli zmagania w dwóch kategoriach wiekowych: klasy młodsze – od I do III oraz klasy starsze – od IV do VIII.

W piątek 6 listopada w bibliotece obradowało jury konkursu, które w grupie klas młodszych miało naprawdę trudne zadanie. Mimo niedogodności uczniowie zaskoczyli organizatorów nie tylko frekwencją, ale też przygotowanymi aranżacjami i związanym z tym wkładem pracy. Wyrównany poziom zmusił jury do przyznania równorzędnych miejsc i nagród oraz wielu wyróżnień  🙂

Wszystkim uczestnikom składamy podziękowania za to, że tak licznie i pięknie włączyli się w obchody naszego narodowego święta!

A oto laureaci konkursu:

Klasy starsze:

            I miejsce: Pola Martałek, kl. IVb

           II miejsce: Magda Tracz, kl. VIIa

          III miejsce: Blanka Włodarczyk, kl. VIa

 

Klasy młodsze:

         I miejsce: Julia Dymek, kl. IIIb

        II miejsce: Wiktoria Wołosz, kl. IIIa

                          Bartosz Sznajder, kl. IIIc

                         Paweł Wielewicki, kl. IIIa

       III miejsce: Natalia Gajda, kl. Ib

                          Franek Tobolski, kl. Ic

 

   Wyróżnienia: Emilia Dziwińska,  kl. IIIb

                         Zuzanna Kuternozińska, kl. Ic

                         Lena Lelit, kl. Ic

                         Milena Kubat, kl.Ib

Organizatorzy:

Małgorzata Krasoń

Barbara Wrzesińska

 

Rok szkolny 2019/2020

Pozytywne książki na trudny czas

Polecam Państwu i dzieciom wspaniałą rodzinną serię książek przygodowych Andrzeja Maleszki ,,Magiczne drzewo”.

Seria rozpoczyna się od historii starego magicznego dębu, który w trakcie burzy został trafiony przez piorun i przez to powalony na ziemię, a następnie przerobiony w tartaku na różne drewniane przedmioty. Jednym z tych przedmiotów było czerwone krzesło, potrafiące spełniać wszystkie życzenia. Pierwsza część cyklu opowiada o przygodach trójki rodzeństwa -Kukiego, Gabi i Filipa. Dzieci stają się posiadaczami tego zaczarowanego krzesła i muszą przejść wiele prób, aby odzyskać swoich rodziców, ofiar nieopatrznie wypowiedzianego życzenia.

W kolejnych częściach serii młodzi bohaterowie wyruszają w podróż śladem zaczarowanych przedmiotów wykonanych z niezwykłego drzewa, przeżywając mnóstwo fantastycznych przygód. Odnajdują magiczny most, walczą z przypadkowo wyczarowanym olbrzymem i toczą pojedynek z groźnym klonem Kukiego. Przyjdzie im także zmierzyć się z trudną grą oraz pokonać morskie stworzenia (“Cień Smoka”). W trakcie swojej podróży, dzieci spotykają niezwykłe postacie i pojazdy obdarzone magiczną mocą, na przykład zwierzomaszyny, zaczarowane zwierzęta, niezwykle szybkiego Drakulę, gigantów (“Świat ogromnych”), a także złe i dobre roboty (“Czas robotów”).

           Ten cykl  książek dla dzieci i młodzieży  składa się z  11 tomów:

  1. Magiczne drzewo. Czerwone krzesło
  2. Magiczne drzewo. Tajemnica mostu.
  3. Magiczne drzewo. Olbrzym
  4. Magiczne drzewo. Pojedynek
  5. Magiczne drzewo. Gra
  6. Magiczne drzewo .Cień smoka
  7. Magiczne drzewo. Świat Ogromnych
  8. Magiczne drzewo. Inwazja
  9. Magiczne drzewo. Berło
  10. Magiczne drzewo. Czas robotów.
  11. Pióro T-rexa.

Wydarzenia opisane w pierwszej części cyklu zatytułowane: ,,Magiczne drzewo. Czerwone krzesło” dzieją się współcześnie. Troje dzieci, dwoje rodziców, niezbyt sympatyczna ciotka i… czerwone krzesło. To za jego sprawą w zwyczajne życie wkrada się magia; zaczynają dziać się dziwne rzeczy, o których czasami marzymy. Bo któż nie chciałby mieć możliwości wyczarowania sobie czegoś, czego od dawna pragnie, lub też pozbycia się niewygodnej osoby poprzez, na przykład, zmienienie jej w małą dziewczynkę? Jednak książka Maleszki nie jest tylko pasmem niezwykłych zdarzeń, możliwych jedynie dzięki ingerencji magii. Autor z dużym wyczuciem i naturalnością przedstawił świat dzieci – osamotnionych (tu akurat właśnie poprzez działanie magii), zjednoczonych w walce o odzyskanie ukochanych rodziców; dzielnych i zdeterminowanych; mądrych. Świat niewiele różniący się od tego, który otacza nas na co dzień. Nie potrzeba wielkiego wysiłku, by dostrzec, że nie musi tu chodzić o faktyczne oddalanie, a przepaść emocjonalną, powstającą między goniącymi za karierą i pieniędzmi rodzicami a ich pozostawionymi na łaskę losu dziećmi. Stworzone przez Maleszkę postacie są autentyczne i naturalne – dzieci są dziećmi – z charakterystyczną dla nich fantazją, naiwnością, ale też determinacją, której tak często brakuje dorosłym; wśród dorosłych zaś są charaktery białe (rodzice, nim rzucono na nich czar; pokojówka u ciotki) i czarne (ciotka, Max), choć przeżycia i magia sprawiają, że niektórzy z nich zmieniają się nie do poznania. Ta naturalność i autentyzm przejawiają się także w stylu, w jakim książka została napisana – w dialogach zdarzają się powtórzenia, pewne stylistyczne niezręczności, które co bardziej wnikliwych czytelników mogą razić. Ja jednak dostrzegam tu zabieg celowy, mający za zadanie ułatwić młodemu czytelnikowi identyfikację z bohaterami, wczucie się w wykreowany przez autora świat pełen magii, ale niewiele różniący się od tego co tu i teraz.

Na podstawie Magicznego drzewa Andrzej Maleszka wyreżyserował oglądany na całym świecie cykl filmowy, nagrodzony EMMY AWARD i dziesiątkami innych nagród.

Odtwórcy głównych ról w filmie ,,Magiczne drzewo”

Autor i reżyser w jednej osobie z odtwórcami ról niezwykłych dzieci

Gorąco polecam cały cykl powieści Andrzeja Maleszki wszystkim tym, którzy lubią książki pełne akcji i niezwykłych przygód. Myślę, że ta pełna emocji, ale i pozytywnych wibracji lektura, okaże się doskonałą pozycją książkową na ten trudny czas.

Miłej lektury;-)

AW

 

Dzień Bibliotekarza i Tydzień Bibliotek

8 maja obchodziliśmy Dzień Bibliotekarza i Bibliotek, a jednocześnie w tym dniu rozpoczyna się  Tydzień Bibliotek, który potrwa do 15 maja. To inicjatywa organizowana od maja 2004 roku z inicjatywy Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich. Tegoroczne obchody przeniesione zostały do przestrzeni wirtualnej.
W wyniku konsultacji Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich podjęło decyzję o utrzymaniu wieloletniej tradycji realizacji ogólnopolskiego programu Tydzień Bibliotek, połączonego ze świętem Dnia Bibliotekarza,  w tym samym co zwykle terminie, ale wyłącznie online.  Oczywiście, w obecnej sytuacji wspieranie walki z pandemią i dbanie o  bezpieczeństwo epidemiologiczne każdego z nas jest priorytetem. Niemniej, bezpieczne formy działania bibliotek online otwierają nowe przestrzenie relacji z czytelnikami, pozwalają przetestować nowe, zdalnie realizowane usługi biblioteczne.
Hasło Tygodnia Bibliotek 2020 to: „Zasmakuj w bibliotece„:

Plakat Jolanty Różyckiej ze strony poświęconej  obchodom
Tygodnia Bibliotek stworzonej przez SBP
http://tydzienbibliotek.sbp.pl/

10 najpiękniejszych bibliotek świata 

Z okazji Tygodnia Bibliotek chciałabym zaprosić wszystkich do obejrzenia prezentacji fotograficznej w portalu youtube.com, zawierającej zestawienie 10 najpiękniejszych bibliotek świata, a  przygotowanej specjalnie na tę okazję.

https://www.youtube.com/watch?v=TpVW6lSDCKo

„10 najpiękniejszych bibliotek świata” – Czytelniczy.pl

Warto również poznać 10 największych bibliotek świata, udostępnionych w prezentacji przez youtube.com, które imponują zarówno rozmiarami i architekturą budynków, jak i ilością  zbiorów. Największą biblioteką jest oczywiście Biblioteka Kongresu Stanów Zjednoczonych. Ma największą liczbę książek, nagrań, map i rękopisów których jest ponad 33 mln. Znajduje się w Waszyngtonie i jest jednocześnie najstarszą biblioteką w Stanach Zjednoczonych. Powstała w 1800 roku.  Ciekawostką jest, że zatrudnia 5000 pracowników.

„10 Largest Libraries Of The World”

M.K.

Sprawdź, czy skojarzysz:)

Każda książka, obojętnie, czy dla małych czy dużych ma swoich bohaterów. Z niektórymi moglibyśmy się zaprzyjaźnić, a inni wzbudzają w nas negatywne emocje. Zależy to oczywiście od naszego indywidualnego podejścia do wykreowanej przez autora postaci. Czasem na nasze sympatie czy antypatie ma wpływ wygląd, sposób postępowania, wartości jakie bohater sobą reprezentuje, bądź ich brak. A czasem są to powiedzonka, sentencje, specyficzny sposób formułowania myśli. W linku pod tekstem przesyłam Wam quiz, w którym możecie sprawdzić, czy właśnie na podstawie charakterystycznych tekstów bohaterów kultowych książek potraficie ich rozpoznać.
Miłej zabawy:)
I.C.

Tak mówili bohaterowie kultowych książek. Rozpoznasz których?

W jaki sposób opowiadać dzieciom o koronawirusie, nie budząc ich lęku?

Propozycje książek dla najmłodszych czytelników

Dzisiaj chciałabym zaproponować wszystkim czytelnikom małym i dużym kilka darmowych książeczek poświęconych koronawirusowi. Nie są to jednak typowe poradniki, z których dzieci niewiele zrozumieją. To książeczki opracowane  przy współpracy lekarzy i psychologów , często z potrzeby serca i chęci niesienia pomocy.

Młodszym dzieciom mogą je przeczytać rodzice, natomiast starsze dzieci same  mogą się z nimi zapoznać.

Sytuację związaną z pandemią koronawirusa trudno oswoić – często górę biorą strach i panika. Te publikacje pozwolą dzieciom zrozumieć, co tak naprawdę się stało, czym jest epidemia, co to jest koronawirus i jak się go wystrzegać.

Pierwsza książeczka to Masz tę moc autorstwa Agnieszki Frączek i Ewy Podleś, wydana przez Wydawnictwo Olesiejuk. Możemy ją obejrzeć. https://www.youtube.com/watch?v=YGqIwp9RDEo lub odczytać w formacie pdf.

https://www.wydawnictwoolesiejuk.pl/fileadmin/user_upload/pdf/Koronawirus.pdf

Druga propozycja to ilustrowany poradnik Jak rozmawiać z dziećmi o koronawirusie autorstwa kolumbijskiej psycholożki Manueli Moliny Cruz. Autorka radzi, żeby podkreślać rolę samego dziecka w zachowaniu bezpieczeństwa. Dzięki temu młody czytelnik może poczuć, że sam przyczynia się do poprawy sytuacji, przez co staje się spokojniejszy. Materiał jest darmowy.

https://www.medexpress.pl/uploads/files/20200315-121750-dzieci-koronawirus-poradnik.pdf

Bajka Jeżyk Bartek zostaje w domu napisana przez psycholożkę i nauczycielkę języka polskiego Martę Mytko przeznaczona jest dla najmłodszych dzieci. Bajka wyjaśnia przedszkolakom, dlaczego w najbliższym czasie muszą zostać w domu i podpowiada sposoby spędzania wolnego czasu.

Zgrywisia, zaklęcie i zabawa w śpiewanego to opowieść na czas zarazy. Książka autorstwa Marii Maruszczyk, psycholożki i bajkoterapeutki,  występuje w wersji  do poczytania i do posłuchania : www.youtube.com/watch?v=x1YbDDpMXb8&app=desktop

Bardzo ciekawa jest również seria o krainie Pollandi. Oto kilka tytułów z tego cyklu  : O krainie Pollandi, która nie dała się koronostworkowirusowi, O tym jak Kornelka z krainy Pollandi pokochała książki, O tym, jak Marcelek z krainy Pollandi obronił dom przed koronostworkami, O Maksie i jego cioci Kwarantannie z krainy Pollandi, O Wielkiej Orkiestrze Antykoronowirusowej Pomocy z krainy Pollandi, O Maksie i jego cioci Kwarantannie z Krainy Pollandi.

AW

 

Twórcy, których znamy – Marian Walentynowicz

Znamy go jako ilustratora polskich komiksów, tworzonych we współpracy z naszym patronem, Kornelem Makuszyńskim. Do najpopularniejszych  komiksów powstałych we współpracy z Kornelem Makuszyńskim należą: „120 przygód Koziołka Matołka”, ” Awantury i wybryki małej małpki Fiki-Miki”, „Wanda leży w naszej ziemi”. Jest też autorem wspomnień wojennych „Wojna bez patosu”.
Był z zawodu architektem i rysownikiem.  W 1939 roku, po wybuchu II wojny światowej, przez Rumunię i Francję przedostał się do Szkocji, gdzie został korespondentem wojennym przy 1 Dywizji Pancernej gen. Stanisława Maczka. Zaprojektował też znak Cichociemnych w postaci spadającego do walki orła.  Po zakończeniu działań wojennych wrócił do kraju. Zmarł w 1967r., pochowany jest na Powązkach w Warszawie.

W roku  2019 pojawił się ciekawy, animowany film pt. „Marian na wojnie”, zamieszczony na portalu youtube.com

Film przygotowany przez Muzeum Historii Polski gwarantuje autentyczność faktów, a piękna stylistyka i przystępny sposób przybliżenia wydarzeń z naszej historii zachęcają do obejrzenia zarówno dzieci, jak i ich rodziców! Dodatkowym walorem artystycznym jest mistrzowska narracja Zbigniewa Zamachowskiego.

 

Zabawy czytelnicze

Naszym miłośnikom czytania polecamy zabawy czytelnicze z portalu Learning Apps.  Pozwolą one na przypomnienie sobie książek i bohaterów, których znamy i kochamy:

Krzyżówka mitologiczna:

Tytuły książek:

M.K.

Czytać? Jasne, że tak!

To, że czytanie książek jest przyjemnością wie każdy z nas. Sięgamy po nie wtedy, kiedy chcemy się zrelaksować, oderwać od bieżących problemów, poznać nową, inną rzeczywistość. Dostępność do książek jest ogromna. I do tych tradycyjnych, papierowych i tych w formie e-booków. Pojawiające się nowości dostępne są niemal od ręki na różnych stronach internetowych. Ja jednak mam dziś propozycję, aby cofnąć się o kilkanaście lub więcej lat. Do książek, na których wychowywali się Wasi rodzice. Nie ma w nich fantastyki, komputerów i tego wszystkiego, co kształtuje naszą teraźniejszą codzienność. Są to książki o przyjaźniach, przygodach młodych ludzi, związanych ze zwykłym, a jednak niezwykłym życiem. Przepełnione humorem, lekkie i wciągające. Szukając materiałów do umieszczenia na tej stronie natrafiłam na artykuł krótko charakteryzujący i zachęcający do czytania właśnie takich książek. Książek, które być może znajdziecie w biblioteczkach Waszych rodziców… Takie „starocie” mają swój niepowtarzalny urok i są absolutnie ponadczasowe. Przyznam się, że niektóre z nich sama przeczytałam kilkanaście razy:)

Polecam serdecznie I.C.

https://kultura.onet.pl/ksiazki/co-czytala-mlodziez-w-prl-u-10-ksiazkowych-hitow-tamtych-lat/x03tzfk

Dlaczego warto dzieciom czytać książki

i w jaki sposób mogą nam w tym pomóc zasoby Internetu

W dzisiejszych czasach książka niejednokrotnie zastępowana jest przez gry komputerowe, a przecież doskonale wiemy, jakie są korzyści wynikające z czytania książek. Czy pomimo nowoczesnych technologii, które nas kuszą na każdym kroku jest możliwe sięgnięcie po książkę? Czy jest szansa, żeby połączyć chęć korzystania z nowoczesnych technologii i czytanie książek?

Oczywiście, że tak :-).

Poniżej przygotowałam krótki artykuł przypominający dlaczego warto czytać oraz źródła, z których można skorzystać, jeśli nie wystarcza nam lub naszym dzieciom tradycyjna, papierowa książka.

Zachęcam do zapoznania się z artykułem

Aneta Wietecha

13 powodów, dla których warto czytać dzieciom książki i zachęcać je do czytania

Jedną z najlepszych rzeczy, które możemy zrobić dla swojego dziecka, jest czytanie mu książek lub zachęcanie starszych dzieci do czytania. Czytanie książek ma ogromny wpływ na ich rozwój.

Jakie są zalety czytania książek ?

1. Dziecko poznaje świat za pomocą książek

Historie zawarte w książkach mogą być całkiem inne od tych, które dziecko zna na co dzień. To uczy go, że świat ma wiele odsłon i tak wiele jest do przeżycia. Książki pokazują różne możliwości, różne cele i różnych bohaterów. To otwiera dziecko na świat różnorodności i w pewnym sensie uczy też akceptacji.

2. Książki uczą rozróżniać dobro od zła

Poznanie związków przyczynowo-skutkowych sprawia, że dziecko zaczyna rozumieć, co jest dobre, a co złe. Potrafi odróżnić zachowania społecznie akceptowalne od tych, których się nie toleruje. Dziecko zaczyna rozumieć, jakie konsekwencje może mieć złe postępowanie.

3. Książki poszerzają zasób słownictwa dziecka

Czytanie dziecku książek jest najlepszym sposobem na to, by uczyć go ambitnego słownictwa i pomóc w wysławianiu się. Dzieci bardzo szybko zapamiętują i uczą się przez naśladownictwo. Słuchanie bajki lub fragmentu powieści może mieć ogromny wpływ na to, jak dziecko będzie się wysławiać.Dlatego też musisz zwrócić uwagę na to, co dziecku czytasz i czego go w ten sposób go uczysz.

4. Dzięki książkom dziecko myśli abstrakcyjnie

Konieczność wyobrażania sobie pewnych scen sprawia, że dziecko rozwija wyobraźnię. Łatwiej jest mu konstruować obrazy w swojej głowie, a to pomoże mu w późniejszych lekcjach przedmiotów technicznych i ścisłych. Umożliwi też wytworzenie zmysłu estetycznego i wyobrażanie sobie różnych kompozycji.

5. Czytanie książek sprawia, że dziecko się uspokaja

Rozdział wciągającej książki bądź ciekawa bajka mogą uspokoić dziecko i wytłumić jego negatywne emocje. W dzisiejszym świecie coraz więcej dzieci cierpi na niemożność skupienia uwagi. Dobra książka pomaga osiągnąć ten stan.

6. Słuchanie książkowej historii ułatwia zasypianie

Monotonny głos rodzica i słowa płynące do uszu dziecka mogą być doskonałym sposobem na to, by utulić je do snu.Trzeba tylko pamiętać, by czytać dziecku przed zaśnięciem coś spokojnego(bez energicznej fabuły).

7. Wspólne czytanie książek wzmacnia więź między rodzicem a dzieckiem

Dla dziecka nie ma nic lepszego niż wtulenie się w rodzica i spędzenie z nim trochę  czasu. Tym bardziej, gdy mama czy tata dużo pracują i poświęcają maluchowi niewiele uwagi. Wspólne czytanie np. przed zaśnięciem może się stać prawdziwym rytuałem, który buduje więź na linii rodzic-dziecko.

8. Czytanie uczy dziecko koncentracji

Konieczność skupienia się na konkretnych wydarzeniach lub danym bohaterze sprawia, że dziecko nieświadomie uczy się koncentracji na wybranym wycinku rzeczywistości. To pozwala mu włączyć logiczne myślenie i analizę, by dokładnie zrozumieć daną sytuację.

9. Czytanie książek pomaga się dziecku rozwijać

Książki rozwijają nie tylko dorosłych, ale i dzieci. Dzieci może nawet bardziej, bo są one jak gąbka i chłoną wszystko, co do nich dociera. Warto czytać książki dziecku dlatego, że dzięki temu nauczymy go poprzez swego rodzaju zabawę.Dziecko nie będzie zmuszone do wykonywania żadnej czynności. Będzie biernym słuchaczem, który jednocześnie chłodnie wiedzę

10. Czytanie stanowi zachętę do sięgania po książki w przyszłości

Dziecko przyzwyczajone do książek traktuje je, jako integralny element swojego życia i w przyszłości chętnie po nie sięga. Czytanie książek jest dla niego wtedy czymś naturalnym, a nie przykrą koniecznością.

11. Czytanie książek może być dla dziecka wspaniałą rozrywką

Zabawne historie, niezwykli bohaterowie, dreszczyk emocji – to wszystko może być doskonałą rozrywką. Książki są czasami w stanie dać dziecku więcej niż filmy czy gry. Podsuwając dziecku książkę, nie dajesz mu wszystkiego na tacy, dajesz wędkę, a nie rybę i to jest piękne. 


12. Czytanie uczy współczucia, przyjaźni i miłości

Dzięki książkom dziecko poznaje, czym są uczucia, dlaczego są ważne i jak je okazywać. Zaczyna rozumieć, na czym polega przyjaźń, czym jest miłość, co to empatia, pomoc bliźniemu czy wsparcie.

13. Obcowanie z książkami zachęca dziecko do późniejszej nauki

Jeżeli czytasz dziecku książki, gdy jest małe, to automatycznie oswajasz go z nimi i sprawiasz, że są przez niego postrzegane pozytywnie. W przyszłości dziecko nie będzie miało aż takich oporów przed nauką, bo będzie wiedziało, że czytanie i dowiadywanie się nowych rzeczy jest po prostu fajne.

 

Darmowe książki dla dzieci online – gdzie znaleźć audiobooki dla dzieci i bajki do czytania?

Książki dla dzieci online

Bajki dla 6 latków

  1.   http://bajki-zasypianki.pl/czytanki-dla-dzieci/ – bajki do czytania. Tutaj możesz przeczytać swojemu dziecku bajkę z pomocą każdego urządzenia – komputera, smartfona czy tabletu
  2.   http://www.bajkownia.org/czytaniebajek– krótsze i dłuższe utwory dla maluchów i dzieci nieco starszych
  3.   http://www.nexto.pl/ebooki/dla_dzieci_i_mlodziezy_c1038.xml#filters:p0-książki dla dzieci do czytania na ekranie komputera.
  4.   http://bajkidladzieci.net/do-poczytania.php–  tutaj znajdziemy klasykę bajek, pozycje takie jak Czerwony kapturek, Kopciuszek i Kaczka dziwaczka, a także bardziej oryginalne tytuły.

Książki dla dzieci 10 – 12 lat

1.    http://miastodzieci.pl/bajki/ – fantastyczne bajki do czytania i oglądania. Historie banalne (np. Muminki) i nietypowe (np. o podróżach) oraz najpiękniejsze legendy.

2.    http://www.yummy.pl/library/pl/main/pl/bajki – ogromna ilość bajek, lektur szkolnych.

3.    http://basn.pl/wierszyki/ – na tej stronie znajdziesz zabawne i mądre wierszyki dla dzieci.

Audiobooki dla dzieci

1.    http://www.yummy.pl/library/pl/main/pl/bajki 

2.    http://wolnelektury.pl/katalog/audiobooki/ 

3.    http://www.bajkownia.org/bajki-do-sluchania .

4.    http://dzieci.epapa.pl/piosenki/6/

Miłego czytania lub słuchania. 😉

Informacje zebrała: Aneta Wietecha

Mobilna biblioteka MEN

23. 03. 2020r.

Już w 2017 r. Ministerstwo Edukacji Narodowej stworzyło „Mobilną bibliotekę dla uczniów„, której katalog dostępny jest pod adresem:

 https://lektury.gov.pl/katalog-lektur
Na stronie MEN czytamy:
„Wszystko, co trzeba zrobić, to odwiedzić w Internecie stronę lektury.gov.pl i wybrać z listy książkę, na której nam aktualnie zależy. Na platformie znajdzie się ponad 700 utworów – nowel, opowiadań, dramatów, wierszy, poematów czy powieści. Są wśród nich teksty obowiązkowe z programu podstawowego i rozszerzonego, jak również lektury uzupełniające – od dzieł Homera, Fredry, Mickiewicza, Norwida, Prusa czy Reymonta po Byrona, Conrada, Kiplinga, Schulza i Korczaka. Biblioteka zawiera 32 proc. wszystkich pozycji z kanonu lektur szkolnych, zarówno tych obowiązkowych jak i uzupełniających”.
Za: https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/mobilna-biblioteka-dla-uczniow-w-calej-Polsce 

M. K.

Polecamy…

23. 03. 2020r.

Czytanie książek i oglądanie seriali to być może oczywistości, ale akurat do sięgania po książki namawiamy gorąco! To świetna okazja, aby nadrobić zaległości, czytać to, na co naprawdę mamy ochotę, powrócić do porzuconych być może dawno temu książek.

Czytanie naprawdę relaksuje i może być ogromna przyjemnością. Czasem czytanie można wprost połączyć z oglądaniem.

Jako świetny, a jednocześnie mądry relaks polecam serię wydawniczą dla nastolatków autorstwa Rafała Kosika. Dotyczy problemów współczesnych, bliskich każdemu z Was, a jednocześnie wnosi wiele nowego….

Seria dla młodzieży „Felix, Net i Nika” została wydana w Polsce w nakładzie 650 tys. egzemplarzy. Fenomenalną popularność zawdzięcza wartkiej akcji, ironicznemu humorowi i pełnym fantazji pomysłom fabularnym. „Felix, Net i Nika” rozwiązują zagadki, podróżują w czasie, posługują się sztuczną inteligencją i spotykają duchy. Bohaterowie walczą sprytem ze szkolnym gangiem wyłudzającym pieniądze, próbują pomóc uczniom, którzy mają problem z narkotykami i alkoholem, a także przeżywają pierwsze młodzieńcze uczucia.

Zobaczcie, co sam autor mówi o genezie tej serii:

W skład serii wchodzi 15 tomów; ostatni z nich ukazał się pod koniec 2018 roku. Ciekawe, czy to już ostatni?

Jeżeli nie znacie jeszcze Felixa, Neta i Niki, to może najpierw obejrzycie film? Na podstawie drugiego tomu, pt. „Teoretycznie Możliwa Katastrofa”, w roku 2012 powstał film kinowy.

Film zebrał dobre recenzje, ale czytając komentarze możemy bez trudu zauważyć, że książka jest zdecydowanie lepsza!

Może zatem film zachęci Was do spędzenia wieczorów z kolejnymi tomami tej serii?

Zobaczcie, kim są główni bohaterowie:

Obecnie trwają przygotowania do kolejnego pełnometrażowego filmu na podstawie innej części cyklu, pt. „Trzecia Kuzynka”, w reżyserii Bodo Koxa.

M.K.

„Tobie, Ojczyzno…”

W przededniu Święta Niepodległości, we wtorek 5 listopada, w bibliotece szkolnej odbył się konkurs recytatorski ,,Tobie, Ojczyzno…”. Był on jednym z wielu działań poświęconych naszej małej i dużej ojczyźnie, które w tym czasie podejmowane są w naszej szkole.

Uroczystego otwarcia konkursu dokonał pan dyrektor Maciej Wawrzaszek. Uczniowie klas młodszych prezentowali wiersze polskich poetów, w których zgodnie z regulaminem dominował motyw Ojczyzny. Uczestnicy konkursu toczyli zacięte zmagania, zaangażowanie było ogromne,  a sposób interpretacji oryginalny i urozmaicony. Komisja konkursowa w składzie: pani wicedyrektor Monika Boral, p. Małgorzata Krasoń i p. Elżbieta Grabowska wyłoniła zwycięzców, lecz mali artyści muszą uzbroić się w cierpliwość. Dokładne wyniki poetyckich zmagań poznamy podczas uroczystych obchodów Święta Niepodległości w dniu 8 listopada.

SP 13 na Forum Bibliotekarzy

Promocja czytelnictwa w bibliotekach – to hasło XVI Regionalnego Forum Bibliotekarzy, które odbyło się 22 października w auli Politechniki Częstochowskiej w ramach Międzynarodowego Miesiąca Bibliotek Szkolnych i Międzynarodowego Tygodnia Otwartej Nauki.

Patronat nad nim objęli: Śląski Kurator Oświaty, Starosta Częstochowski, Prezydent Miasta Częstochowy oraz JM Rektor Politechniki Częstochowskiej.

Podczas forum przedstawione zostały działania bibliotek naszego miasta, w których swój udział miała również nasza szkoła. Podsumowano też konkursy wojewódzkie i powiatowe.

Jest nam niezmiernie miło poinformować, że uczniowie naszej szkoły kolejny już rok zajęli czołowe lokaty w XIII Powiatowym Konkursie „Wszystko o bibliotece”. Udowodnili tym samym, że tematyka związana z czytelnictwem oraz umiejętności multimedialne są w naszej szkole pielęgnowane.

Laureatami zostali:

I miejsce – Bartosz Ciereszko – kl. VIIIa, Eryk Pirowski – kl. VIIIa

II miejsce –  Nikodem Zawada – kl. VIIb

Całej trójce serdecznie gratulujemy!

M.K.

„Mamo, tato czytaj ze mną!”

Zgodnie z zaleceniami MEN rozwijanie kompetencji czytelniczych oraz upowszechnianie czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży jest jednym z priorytetów polityki oświatowej państwa od kilku lat.
W naszej szkole w I półroczu realizowane są projekty czytelnicze na każdym poziomie edukacyjnym, w szkole i poza nią odbywają się imprezy, konkursy i zajęcia propagujące czytelnictwo. Biblioteka została doposażona w nowe pozycje w ramach NPRC Priorytet 3. W realizacji kolejnych przedsięwzięć szkolna biblioteka ściśle współpracuje z Biblioteką Pedagogiczną WOM w Częstochowie.
Żeby zainteresować dziecko czytaniem, książką konieczne jest także zaangażowanie domu rodzinnego. Zdaniem p. Ireny Koźmińskiej – Prezes Fundacji „Cała Polska Czyta Dzieciom” – tylko wspólne działania rodziców, dziadków, nauczycieli pomogą najmłodszym polubić czytanie i zachęcą ich do korzystania z zasobów bibliotek.
Właśnie dlatego wspólnie z Biblioteką Pedagogiczną w Częstochowie przygotowaliśmy dla Rodziców naszych uczniów wideokonferencję pt. „Mamo, tato czytaj ze mną!”.

Serdecznie zapraszamy wszystkich Państwa do obejrzenia w dogodnym czasie tego materiału, ponieważ nasze wspólne działania przyniosą najlepszy efekt!

M. K.

TOP 20 w SP 13

Jesteśmy już czytelnikami!

Pasowanie na czytelnika to oficjalne przyjęcie najmłodszych uczniów do grona uczniów korzystających z biblioteki. Organizowane co roku, weszło na stałe do kalendarza naszych szkolnych wydarzeń. 

W czwartek 7 marca 2019 r. na pierwsze spotkanie z biblioteką szkolną przyszli ze swoimi wychowawcami uczniowie klas: Ia, Ib i Ic. To wyjątkowa uroczystość, na którą wszyscy bardzo czekali. Gośćmi spotkania byli pan dyrektor Maciej Wawrzaszek i pani wicedyrektor Monika Boral, którzy w czasie uroczystości skierowali ciepłe słowa do najmłodszych uczniów SP 13, zachęcając pierwszoklasistów do czytania.

Podczas uroczystości mali czytelnicy obejrzeli przedstawienie pt. „W krainie książek”. Dzieci zapoznały się z regulaminem i księgozbiorem biblioteki, wysłuchały próśb książki i rozwiązywały zagadki o tematyce bajkowej.

W tej wspaniałej przygodzie do książkolandii towarzyszyły im starsze koleżanki i koledzy z kl. IVa, którzy wcielili się w role: Wróżki, Królowej Książki, Kopciuszka czy  też Ali Baby i Aladyna.

Najważniejszym momentem całej uroczystości było złożenie przyrzeczenia przez pierwszoklasistów i pasowanie na czytelnika . Każdy uczeń otrzymał w prezencie zakładkę do książki, aby wypożyczone bajeczki wróciły w niezmienionym stanie. Na zakończenie w atmosferze radości i zabawy dzieci samodzielnie wybrały sobie książeczki. Mamy nadzieję, że w ten sposób rozpoczęła się dla nich wielka przygoda z literaturą.

MK


Niezapomniana wizyta!

„My, uczniowie pierwszej klasy

Tobie, Książko, przyrzekamy,

że szanować Cię będziemy,

krzywdy zrobić Ci nie damy (…)”

Słowa tej uroczystej obietnicy, które padły 17 kwietnia, stały się kulminacyjnym momentem wizyty uczniów klas pierwszych w szkolnej bibliotece. Podczas swojego pierwszego oficjalnego spotkania, które miało uroczysty charakter, pierwszoklasiści zostali włączeni w poczet czytelników.

Uroczystość pasowania uczniów klas pierwszych na czytelników stała się naszą szkolną tradycją. Organizujemy ją corocznie w drugim semestrze, kiedy pierwszaki znają już alfabet i potrafią czytać.

Tegoroczni uczniowie klas pierwszych przybyli do biblioteki razem z wychowawczyniami. Na wstępie zostali zapoznani z lokalem bibliotecznym, księgozbiorem dla najmłodszych oraz regulaminem biblioteki. W ten sposób poznali zasady wypożyczania książek obowiązujące w naszej szkole.

Ponieważ był to dzień uroczysty, starsi koledzy z klasy IV d przygotowali krótki program artystyczny. Pierwszoklasiści spotkali się w bibliotece ze znanymi bohaterami utworów dziecięcych: Alibabą, Kopciuszkiem, krasnalami czy Wróżką. Honorowym gościem była oczywiście Książka, która wprowadzała uczniów w biblioteczny świat. Dodatkową atrakcję stanowiły zagadki i rebusy nagradzane słodkimi niespodziankami. Każdy uczeń otrzymał w prezencie zakładkę do książki, aby wypożyczone bajeczki wróciły w niezmienionym stanie. Na zakończenie w atmosferze radości i zabawy dzieci samodzielnie wybrały sobie książeczki.

Przy tej okazji warto przypomnieć, że do szkolnej biblioteki należy każdy uczeń naszej szkoły; czytelnikiem jest się od klasy pierwszej aż do zakończenia nauki !

MK


Co nowego w szkolnej bibliotece?

Powoli wszyscy przyzwyczajamy się do zmian, które spowodowała reforma edukacji. Zrewolucjonizowały one życie całej szkoły, a więc również naszej biblioteki.

Opiekę nad zbiorami i uczniami powierzono czterem nauczycielom: p. M. Boral, p. I. Czank, p. M. Krasoń oraz p. A. Wietesze. Bardzo dogodne dla czytelników godziny otwarcia sprawiały, że z optymizmem patrzyłyśmy w przyszłość…
Optymizm to jedno, szkolna rzeczywistość…drugie. Na przełomie sierpnia i września prawdziwe trzęsienie ziemi szkolna biblioteka przeżyła w związku z programem darmowych podręczników. Ponieważ dotyczył on w bieżącym roku już wszystkich roczników, stanęłyśmy przed niełatwym zadaniem zakupu, podziału, ewidencji, oznakowania a wreszcie wydania uczniom około… 10 000 podręczników  oraz około 5 000 materiałów ćwiczeniowych.
Już same liczby pozwalają wyobrazić sobie, jak wiele pracy było do wykonania. Szybko się też okazało, że będą problemy. Niewywiązywanie się wydawnictw z przyjętych zamówień, ogromne opóźnienia w ich realizacji, kłopoty logistyczne dostawców stawiały szkołę w bardzo trudnej sytuacji. Choć dokładaliśmy wszelkich starań, z przykrością informujemy, że nie wszystko szło tak, jak zaplanowałyśmy! Na szczęście w chwili obecnej zdołałyśmy zapewnić podręczniki wszystkim uczniom, choć czasem było to możliwe jedynie dzięki pomocy nauczycieli. W najtrudniejszych sytuacjach służyli pomocą, ofiarowując własne, prywatne egzemplarze i przekazując je do dyspozycji bibliotekarzy.
Gdy szkolne życie zaczęło płynąć swoim wartkim nurtem, nauczycielki pracujące w bibliotece musiały zmierzyć się z kolejnym problemem, który przyniosło życie. Z uwagi na miejsce przechowywania zbiorów dotychczasowego gimnazjum trudno było zapewnić uczniom klas II  i III Gimnazjum  ciągły dostęp do niezbędnych im przecież pozycji. Z uwagi na czekający nas remont przeniesienie już teraz całego księgozbioru do jednego lokalu też nie wydawało się najlepszym rozwiązaniem…
Ostatecznie – w porozumieniu z Dyrektorem szkoły – zdecydowaliśmy, że dla dobra naszych uczniów  do momentu scalenia zbiorów i umieszczenia ich w jednej sali biblioteka będzie funkcjonowała w dwóch lokalach. Na drzwiach każdego z nich czytelnicy znajdą godziny otwarcia dostosowane do potrzeb szkoły i planu zajęć uczniów.
Mamy nadzieję, że takie rozwiązanie umożliwi swobodne korzystanie z księgozbioru wszystkim zainteresowanym!
Małgorzata Krasoń

Godziny pracy biblioteki 2017-2018


Biblioteka szkolna
„Biblioteka jest wielka przez swą gościnność,
a nie przez swe rozmiary”
Rabindranath Tagore

Prezentacja Multimedialna  „Wszystko o bibliotece”   autor  Kaja Radosz   rok szkolny 2016/2017

Prezentacja Multimedialna  „Wszystko o bibliotece”  –  autor  Filip Lasoń   rok szkolny 2015/2016

W bibliotece :
• chętnie Cię widzimy
• nie stawiamy stopni
• do niczego nie zmuszamy
W bibliotece możesz:
• wybierać i wypożyczać książki
• czytać czasopisma
• myśleć i szukać informacji
• korzystać z internetu
• pytać
• uśmiechać się
• mieć spokój

GODZINY PRACY BIBLIOTEKI SZKOLNEJ

Poniedziałek 8.00 – 14.30
Wtorek 8.00 – 14.00
Środa 8.45 – 14.00
Czwartek 8.00 – 14.30
Piątek 8.00 – 13.00

Nauczyciele pracujący w bibliotece;

mgr  Małgorzata Krasoń

mgr  Monika  Boral

W naszej bibliotece zgromadzony jest bogaty księgozbiór liczący ponad 10 tysięcy książek. Posiadamy także zbiory ilustracji ,płyt DVD i programów multimedialnych. Dbamy o zapewnienie uczniom pełnej oferty lektur szkolnych dla klas I – VI oraz ciekawej oferty w dziedzinie literatury dla dzieci i młodzieży.
W bibliotece obowiązuje podział książek na następujące działy:

Ob opowiadania i powieści obyczajowe
B baśnie, legendy, podania
Bw bajeczki, wierszyki, opowiadania dla najmłodszych
P opowiadania i powieści podróżnicze i przygodowe
Pd poezja, dramat
Prz opowiadania i powieści przyrodnicze
F opowiadania i powieści fantastyczne
H opowiadania i powieści historyczne
Hw opowiadania i powieści z okresu II wojny światowej

Uczniowie samodzielnie wybierają książki do czytania, mogą przy tym zawsze liczyć na pomoc bibliotekarza.
Do szkolnej biblioteki serdecznie zapraszamy także rodziców naszych uczniów. Mogą Państwo wspólnie ze swoimi dziećmi wybierać książki do wypożyczenia, udostępniamy również w bibliotece dokumentację naszej szkoły.

Od września 2006 r. w czytelni szkolnej znajdują się 4 komputery, których zakup współfinansowano ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Komputery z dostępem do Internetu zaopatrzone są w encyklopedie i słowniki. Dostęp do nich mają uczniowie szukający informacji i przygotowujący się do zajęć.

Książki naszych marzeń
Ministerstwo Edukacji Narodowej ogłosiło konkurs „Książki naszych marzeń”, umożliwiający uczniom wybór książek, o przeczytaniu których marzą.

Dziękujemy za udział w konkursie. To dzięki WAM przygotowana została lista książek, które chcielibyście znaleźć w szkolnej bibliotece oraz powstał film zatytułowany „Moliki książkowe”.

Lista książek przygotowana w wyniku głosowania uczniów Szkoły Podstawowej nr 13 im. K. Makuszyńskiego w Częstochowie ramach konkursu Ministerstwa Edukacji Narodowej „Książki naszych marzeń”:
Lista wymarzonych książek
1. Lewis C. S., Opowieści z Narnii. Lew, czarownica i stara szafa.
2. Maleszka A., cykl Magiczne drzewo.
3. Olech J., Pulpet i Prudencja. Smocze Pogotowie Przygodowe.
4. Rowling J. K., cykl Harry Potter.
5. Bahdaj A., Wakacje z duchami.
6. Goscinny R., Sempe J. J., Wakacje Mikołąjka.
7. Goscinny R., Sempe J. J., Nowe przygody Mikołajka.
8. Littenwood K., Magiczna cukiernia.
9. Ende M., Nie kończąca się historia.
10. Chylińska A. Zezia i Giler.
11. Brennan H., Wojny duszków.
12. Piątkowska R., Przygoda ma kolor niebieski.
13. Piquemal M., Bajki filozoficzne.
14. Lindgren A., Dzieci z Bullerbyn.
15. Stilton G., Uwaga na wąsy…Nadchodzi Myszogoni.
16. Chandler A., Przygody Trzech Detektywów. Tajemnica śmiejącego się cienia.
17. Tolkien J.R.R., Hobbit, czyli tam i z powrotem.
18. Czarkowska I., Balbinka, pechowa Anielinka.
19. Kinney J., Dziennik cwaniaczka.
20. Chylińska A., Labirynt Lukrecji.
21. Drzewiecka K., Nowe przygody Piątki z Zakątka.
22. Piątkowska R., Na wszystko jest sposób.
23. Kasdepke G., Wielka księga detektywa Pozytywki.
24. Fulscher S., Majka (prawie) sama w domu.
25. Tyszka A., Zosia z ulicy Kociej. Na wycieczce.
26. Kosmowska B., Sezon na zielone kasztany.
27. Tyszka A., M jak dżem.
28. Dembska K., Mariolka.
29. Orlińska Z., Ani słowa o Zosi.
30. Jabłonowska N., Pelargonka.
31. Mull B., Pięć królestw. Łupieżcy niebios.
32. Piątkowska R., A może będzie właśnie tak.
33. Drzewiecka K., Banda z Uroczyska.
34. Bentley S., Magiczny kotek. Letni czar.
35. Pierelotkin I., Ala Betka.
36. Mielech A., Emi i tajny klub superdziewczyn.
37. Widmark M., Willis H., Tajemnica wyścigu.
38. Webb H., Biedna, mała Luna.
39. Boglar K., Klementyna lubi kolor czerwony.
40. Kołodziej B., Solilandia. Pamiętnik wielickiego skrzata.
41. Cobb A., Zosia i jej Zoo. Figlarna Panda.
42. Chotomska W., Legendy polskie.
43. Kruszewicz A., Andrzej Kruszewicz opowiada o zwierzętach.
44. Bussel D., Magiczne baletki.
45. Snicket L., Seria niefortunnych zdarzeń. Przykry początek.
46. Szczygielski M., Arka czasu.
47. Onichimowska A., Dzień czekolady.
48. Kosik R., Kuba i Amelia. Godzina duchów.
49. Makuszyński K., Szatan z siódmej klasy.

czytelnia wypozyczalnia kacik czytelniczy

Przejdź do treści