Nauka języka obcego kojarzy się wam pewnie z upiorną gramatyką i całą masą słówek do wykucia na blachę. Pewnie tak, ale nie do końca tak jest. Słówka i elementy gramatyczne powinny występować w kontekście – w zdaniach, dialogach itp. W ten sposób możemy je lepiej zapamiętać niż gdy uczymy się ich bez kontekstu. Posługiwanie się w mowie językiem obcym jest bardzo ważne, zwłaszcza w maleńkiej Europie bez granic. Ale to nie wszystko. Znaczące jest również to jak się tego języka uczymy; należy próbować na różne sposoby, aż każdy z was indywidualnie znajdzie metodę, za pomocą której efektywnie będzie uczył się języka.
Ale nadal to nie wszystko. Do wszystkich tych wymienionych powyżej elementów dochodzi kultura państw, których języków się uczymy. Przykładowo ucząc się języka angielskiego warto wiedzieć kim są dzisiejsi Brytyjczycy czy też Amerykanie, jak żyją na co dzień, jakie mają tradycje, co jedzą, jak spędzają wolny czas, jakie święta obchodzą, jakimi znanymi osobistościami mogą się pochwalić, jak wyglądają ich miasta i co ciekawego można w nich zobaczyć. Dlatego w naszej szkole na zajęciach planowych języków obcych i w trakcie zajęć dodatkowych poznawać będziecie wszelkie aspekty kulturoznawcze państw angielsko- i niemieckojęzycznych. Jeśli ktoś z was chce zdobyć nowe doświadczenia w tym zakresie, a przede wszystkim sprawdzić swoją wiedzę może wziąć udział w organizowanym rokrocznie konkursie wiedzy o kulturze państw angielsko- i niemieckojęzycznych. Konkurs odbywa się w drugim semestrze (szczegółowe informacje na tablicy ogłoszeń koło 33), a pytania testowe zestawione są na podstawie treści elementów kulturoznawczych waszych podręczników i materiałów, które można poczytać otwierając poniższe pliki. Życzymy miłej lektury. Jeśli ktoś chciałby podzielić się swoimi doświadczeniami uwzględniając tematykę kulturoznawczą (np. napisać opowiadanie na temat własnego pobytu wakacyjnego w Niemczech lub Wielkiej Brytanii, dokonać recenzji wybranego filmu o tematyce kulturoznawczej, uwzględnić ciekawostki z wymian uczniowskich lub z korespondencji z uczniami innych szkół europejskich itp.) zapraszamy do twórczej pracy, a jej wyniki zostaną opublikowane na szkolnej stronie internetowej.
Materiały na konkurs. Państwa niemieckojęzyczne: PDF
Materiały na konkurs. Wielka Brytania: PDF